Tuesday, May 10, 2011

Respect

Situasi 1: Balik class

M: Aku down la harini. 
Z: Kenape weh? Cite la.
M: Tadi kat hospital aku kene marah dengan doktor. Padahal bukan salah aku pun. Patient tu yang pekak,  aku suruh lain, die buat lain. Pastu tak lama lepas tu nurse pulak jerit kt aku suruh aku BP patient sorang2. Padahal tu kan keje dorang, plus aku tengah ade keje lain time tu. Kalau aku tengah free, x kesah pun. Bagai jatuh ditimpa tangga, ntah kenapa ntah phone aku pulak rosak harini. Dan aku ade presentation esok, yang satu hape pn aku tak start lagi. 
Z: .......................................................................
M: ( menunggu sambil melihat apakah respon yang akan diberikan )
Z: .....................( main BB sambil tersenyum sendiri tanpa memberi respon )

Situasi 2: Makan malam berdua di KFC

X: Eh, kau tau tak, Polan bgtau aku kat JJ ade sale. Baju semua cantik - cantik. Nanti kite pegi nak?
M: Hah! Ye ke! Best best! Aku free Sabtu ni. Kau bile free? Boleh pegi sama - sama.
X: .......................( main BB dengan muka kusyuk dan serius )..........................
M: ( mangkuk ni tengah tengok schedule die ke? Nak cari time bile die free kot )

Beberapa silent moment kemudian...

X: Hah? Ape die kau cakap tadi? Haaaaa haritu Polan bgtau aku kt JJ ade sale. Baju semua cantik - cantik. Nanti kite pegi nak?


Situasi 3: Di supermarket nak beli barang dapur

M: Eh, kite tak yah beli udang banyak - banyak la ek. Aku tak boleh makan la, alergi, nanti kulit aku gatal - gatal. Kau beli setakat untuk portion kau je la ek.
C: AAAAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA!!!!!
M: ( Mak oi, kelakar sangat ke ayat aku tadi? Ke die gelakkan sebab aku ade alergi? ) Weh, janganla gelakkan. Malula aku...Da memang aku ade alergi, nak buat macam mana lagi
C: Bukan la, ni haaaa kawan aku post update lawak kt twitter die

Situasi 4: Conversation via phone. M menggunakan handphone dan G menggunakan phone rumah.

M: Kau ade buku MIMS tak? Nak pinjam boleh?
G: Boleh boleh. Meh la datang amek. Aku ade kat bilik ni.
M: Aku busy sekarang. Aku datang petang boleh? Dalam pukul 5pm.
G: ..............................................................................................
M: Kau tau tak sebenarnya badan kau bau longkang. Muka kau muka pecah.

Beberapa saat kemudian...

G: Eh, ha, ape tadi? Meh la datang amek. Bile kau nak datang?


Beberapa situasi di atas telah berpuluh - puluh kali aku alami, namun telah diedit beberapa fakta supaya tidak ada pihak yang akan tersinggung. 

Zaman sekarang teknologi dapat memudahkan pekerjaan manusia. Dulu basuh baju pakai tangan. Sekarang sudah ada washing machine. Dulu sapu sampah pakai penyapu. Sekarang sudah ada vacuum cleaner. Tapi perlukah manusia menjadi hamba kepada teknologi dan tidak lagi mengamalkan moral yang telah dipelajari ketika sekolah dahulu? Atau setidaknya menghormati  dan menghargai orang - orang yang berada live depan mata? Ramai manusia kini menjadi autis daripada live in real life. Aku yang depan mata yang kau tengah bercakap ni tak penting ke sampai kau layan BB time berborak dengan aku? 

Oleh kerana pernah mengalami situasi - situasi yang aku anggap sebagai kurang ajar dan insulting, maka, aku berjanji tidak akan membeli BB untuk menggantikan handphone aku yang sudah rosak.

"Eh, kau ni kampung la. Orang skrg pakai BB, trend tau. Bukan untuk FB ngan Twitter je, kau boleh surf internet cari info atau latest news. Apela, pikirla positif sket."

Memang BB tu boleh untuk surf internet dan cari info. Ade je kawan aku yang memang betul - betul manfaatkan BB tu. Ade je kawan aku yang pakai BB tapi jarang update status yang tak penting. Itu bagus, aku tabik hormat kat korg. Tapi KEBANYAKAN yang aku jumpe adalah jenis - jenis yang tak hormat orang dan autis dan kerja mereka hanyalah mengupdate status setiap 5 minit. Kalau boleh nak tiap - tiap minit bagitau ape tengah buat. Tengah cabut bulu ketiak pun nak bgtau agaknya. Pastu semua tempat kau nak check in, tumpang jamban Mak Limah pun nak bgtau macamla paparazi datang nak cari kau. Fakta: Nobody ever care what you are doing or where you are. Nobody give a damn. Lagiew menyampahew kalew yang rajinew updatew status itiew adalahew lelakiew. Sumpahew menyampahew lagew lagew yang beliew BB-ew pakai wet pawents atau yang dapat free. Bangga tunjuk kat kawan - kawan kau da pakai BB, konon cool la tu. Padehal bukan hasil susah payah sendiri.

So, having a BB is a no no to me eventhough I know I can communicate with my friends easier, without being charged using BBM. I'm a type of person who don't like what everybody likes and don't want what everybody wants. Common. Boring. So the Nokia N8 is in my mind right now. Marilah kita mulai menabung! 

2 comments:

rowena ridzuan said...

kalau benda tu ramai orang suka, secara otomatik benda tu akan jadi less attractive kan.

huhuhu, sekarang aku pakai nokia torch.

best, ada torchlite. LOL

Mia said...

true. agree. boring la tgk bende yang sama bersepah-sepah. i'm gonna get that nokia. haha blh gune torchlite time malam2 dalam kete nak bukak keropok untuk driver ;p